Review: Galopp

race-track-3049862_1920.jpgEfter att nu ha avslutat mitt projekt där jag spelat på galopp tänkte jag att det vore passande med en summering.

Bakgrund

Jag började spela på galopp efter att ha blivit inspirerad av Portfoliogambler som var en flitig ryggare av Northern Monkey Punter (hädanefter bara NMP). Galopp är en väldigt populär sport att spela på, framförallt i Storbritannien. I Sverige är det däremot en väldigt udda sport att spela på då vi föredrar travet när det gäller hästar. Eftersom jag länge vetat att det går att göra stora pengar på galopp och läst massor av positiva omdömen om flertalet tjänster har jag länge varit intresserad men inte riktigt vågat mig på det. När jag däremot såg en svensk som kunde följa en galopptjänst och dessutom gjorde det med bravur så kände jag att det är väl klart att jag med ska prova lyckan.

Secret Betting Club (SBC), som i stort sett bara skriver om olika galopptjänster nu för tiden, har dokumenterat flera tjänster med ROI på över 110 % och uppåt, varav NMP är en av dem. Detta resultat uppnår han trots sin ”fair odds policy”. Den innebär att hans bokförda odds blir det som finns på minst 3 olika ”respektabla”  spelbolag, där han då bokför det lägsta. Respektabla inom citattecken då det fortfarande är eubolag vi talar om. Med en med en sådan oddssättning bör man kunna få minst rekat odds i de flesta fallen.

En annan anledning till att jag valde den tjänsten är att den sänder ut spelen på fasta tider under förmiddagen när jag hade frukost på jobbet. Säkert att kunna sitta och lägga spelen i lugn i ro och utan att behöva stressa.

En tredje anledning är något som jag inte visste fanns tidigare; BOG. Det står för Best odds guaranteed, vilket innebär att han man spelat ett lägre odds än stängningsodds får man automatiskt stängningsoddset istället. Det låter alldeles för bra för att vara sant, jag vet. Men det är faktiskt så det funkar på galopp. Man brukar snacka inom spel att om man slår stängningsoddset kontinuerligt så är man en vinnande spelare. Inom galopp så har man alltid minst stängningsoddset. Upplagt för vinnande med andra ord.

Den andra tjänsten jag provade på inom galopp är även den en som SBC bevakar, Jason James. Denna tjänst fokuserar mer på vinnarhästar till lägre snittodds än NMP och har därför en lägre varians. Den skickar ut spel på ungefär samma tid som NMP och har ett liknande resultat och oddspolicy. En väldigt likartad tjänst överlag.

Resultat

Med all denna efterforskning kändes jag trygg med att starta rygga mina tjänster. Men resultatet blev inte riktigt vad jag hade tänkt

Strax över 1000 spel placerades på hästar varav 30 % på oddsbörser och resten på EU-bolag. Avkastningen blev en ROI på 95.77 %, vilket får ses som en katastrof över så många spel. Ingen märkbar skillnad i avkastning mellan EU-bolag och börser, trots att de olika EU-bolagen har BOG, vilket jag känner borde haft en inverkan. Samtidigt är det en dum jämförelse då jag i stort sett enbart använde börser i slutet när tjänsterna gick betydligt bättre än under sommaren.

Jason James

Northern Monkey Punter

Båda tjänsterna jag använt har visat ett negativt resultat, även om Jason James ligger på gränsen. NMP där majoriteten av spelen varit och som jag följt längst visar dock ett kraftigt minusresultat. Med så höga genomsnittodds så är detta underlaget troligen för litet för att absolut avgöra tjänsternas lönsamhet, men det är ändå ett respektabelt sample som ger en fingervisning.

Anledningen till att jag hoppar av tjänsterna är faktiskt inte att jag gått med förlust på dem. Anledningen är att mitt resultat inte speglar de officiella resultaten. Jag bokförde båda tjänsternas odds de sista två månaderna och det visar samma trend. Tjänsterna är vinnande.

Analys

Varför är då inte jag vinnande när jag ryggar dem? Jo, ibland missar man att lägga spel som de skickar ut, eller hinner inte med innan oddset droppar. Missar jag utskicket kan jag ofta ta dem senare och om det droppar rekylerar det ofta tillbaka till godkänd nivå igen. Problemet är de hästar som jag lyckas få tag på, som inte rekylerar till normal nivå. Det är såklart dessa hästar där det ligger störst värde och där tjänsterna har sin edge. Det var väldigt visande när jag såg på mitt resultat under en månad och jämförde med Jason James. Jag hade stort minus, han stort plus. Jag hade den månaden missat 12 spel, varav hälften sedan hade vunnit. Jag förstår att det är varians att så många av dem vann. Men kan samtidigt konstatera att marknaden är smart och jag missar de spel där det finns värde. När genomsnittsoddset är så högt är man väldigt beroende av att vara med på vinnarna, vilket jag inte lyckas med i dessa tjänster.

En annan anledning att jag slutar med galopp är att mitt Bet365 konto blev nedstängt under hösten, vilket i hög grad påverkar mitt användande av EU-bolag med ryggandet av hästar. De flesta håller nog med mig om att Bet365 är det bästa av de Eu baserade spelbolagen och det var ett hårt slag att tappa dem. På oddsbörserna försvinner erbjudandet om BOG och därmed en av styrkorna i att spela på galopp. I de flesta fall kan man ändå matcha oddsen från de NMP och Jason James, men som sagt missar man de bästa.

Ett stort problem jag haft under hela tiden jag ryggat är att hitta en lämplig insats och insatsstrategi. Jag har konstant underskattat hur mycket det svänger när man har med så här högt genomsnittsodds. Från start använde jag 0,4 % i insats per unit, vilket var alldeles för högt. Detta sänktes under loppets gång till bland annat 0,32 % i flatbet för att avslutas med 0,24 % i flatbet. Det kan låta lågt, men det krävs enligt mig för att man ska klara av när det går lite sämre, utan att man riskerar att förlora hela portföljen. Om det är någon som är intresserad av att börja följa en ryggtjänst kan det vara bra att inte integrera den i din vanliga portfölj, utan att ha en egen kassa bara för galopp.

Slutsats

Galopp är fantastiskt roligt att spela på. Att följa loppen ger en rejäl rush och det är något jag inte känt när jag spelat på flera år. De höga oddsen gör det riktigt intressant. Samtidigt är det inte för att få en rush som jag spelar. Det är för att tjäna pengar.

Faktum är att det är svårt att tjäna pengar på galopp om man inte har ett flertal bolag att placera spelen på. Att enbart förlita sig på börserna fungerar inte då marknaden är för skarp. Trots att de tjänsterna använder sig utav en fair odds policy så blir det ändå att de spelar på utstick jämte börserna vilket gör att de tjänar pengar. Jag skulle säga att om man inte har åtminstone tre EU-bookies så kan man strunta i att försöka. Skulle man vilja behålla sina konton till andra spel är det även en dum idé att följa galopp då risken för limiteringar ökar stort. Jag tappade två konton under dessa månaderna varav ett var mitt Bet365 konto som jag haft sen jag blev 18.

Annonser